Dzień Konserwatora Zabytków – wywiad z Lidią Piotrowską-Cześnik

fot. Tori Ferenc


Dziś Dzień Konserwatora Zabytków dlatego zapraszamy Was do przeczytania rozmowy z Panią Lidią Piotrowską-Cześnik, która zajmuje się konserwacją zabytków w naszym Muzeum. Pani Lidia Piotrowska-Cześnik opowiada o wyzwaniach i pracy, która daje satysfakcję, a także o zabytkach, którymi zajmuje się w naszej instytucji.
 

Aleksandra Dudczak: Dlaczego została Pani konserwatorką zabytków? Czy to jest to, o czym Pani marzyła jako dziecko/nastolatka?

Lidia Piotrowska-Cześnik: Chciałam bardzo mieć ciekawą pracę. To był główny argument. Przyznam, że zastanawiałam się w klasie maturalnej, co wybrać: archeologię czy konserwację zabytków? Wybór padł na konserwację zabytków. To była późna decyzja, bo dopiero na rok przed maturą. Ostatecznie wizyta na Wydziale Sztuk Pięknych w Toruniu spowodowała, że zdecydowałam, że właśnie tam chcę nauczyć się zawodu konserwatora zabytków.

A.D.: Jakimi zabytkami się Pani zajmuje? Czy są jakieś, którymi nigdy się Pani nie zajmowała?

L.P-C.: Moją specjalnością jest konserwacja rzeźb kamiennych i detali architektonicznych. Po pierwszym roku studiów wybiera się specjalizację, czyli np. konserwację malarstwa lub kamieni albo papieru i skóry. Wybrałam konserwację kamieni, czyli rzeźb kamiennych i ceramicznych oraz detali architektonicznych na elewacjach. Pomimo że wydaje się, że jest to mało kobiece zajęcie.

A.D.: Mówi się, że jest to trudny zawód dla kobiet, zgadza się Pani z tym?

L.P-C: To prawda. Jest to niełatwe zajęcie. Dużo czasu i energii zabiera czasami samo dotarcie do zabytku, np. jeśli jest to malarstwo na sklepieniu w kościele gotyckim w innym województwie. W przypadku rzeźb kamiennych często problemem jest podniesienie i przemieszczenie zabytku np. do pracowni.

A.D.: Jakie było Pani największe konserwatorskie wyzwanie, a z czego jest Pani najbardziej dumna? Czy może te dwie rzeczy się łączą?

L.P-C: To była konserwacja dużych rzeźb z białego marmuru carraryjskiego. Rzeźby były nadnaturalnej wielkości i ważyły po kilka ton każda. To było ciężkie wyzwania konserwatorskie. Realizowałam je, pracując w Muzeum Narodowym w Szczecinie przed 2010 rokiem. To było moje poprzednie miejsce pracy. Od 2010 r. pracuję w Muzeum PPP w Gnieźnie i szczęśliwie są tutaj do konserwacji mniejsze zabytki. Największą satysfakcję w pracy zawodowej daje mi wykonywanie rekonstrukcji brakujących elementów w zabytkach. W przypadku rzeźb kamiennych są to zazwyczaj poutrącane nosy, uszy, czasami całe głowy lub inne fragmenty twarzy. Wyzwaniem jest "dorzeźbienie" brakujących elementów, których brak często zwyczajnie szpeci zabytek.

A.D.: W Muzeum często zajmuje się Pani konserwacją różnych mebli i obrazów, przynajmniej tak to wygląda z mojej obserwacji. Dużo jeszcze mamy przedmiotów, które wymagają Pani zaangażowania? Co aktualnie nas czeka?

L.P-C.: Z perspektywy kilku lat mojej pracy w Muzeum PPP w Gnieźnie mogę podsumować, że malarstwo na płótnie w naszych zbiorach jest w większości po konserwacji. Czeka jeszcze na pełną profesionalną konserwację cała kolekcja portretów olejnych przekazanych nam przez prof. Leona Chełmickiego-Tyszkiewicza. Wytypowaliśmy z niej 21 obrazów do konserwacji. Staramy się o pozyskanie środków finansowych na ten projekt. Na bieżąco konserwujemy metale archeologiczne mniejszych rozmiarów pozyskiwane w trakcie prac wykopaliskowych. Cały czas pracujemy też nad konserwacją naszej najcenniejszej i najbogatszej liczebnie kolekcji, tj. zbioru gotyckich kafli piecowych. Aktualnie czeka nas kolejna grupa kafli piecowych do konserwacji, następny zespół małych metali archeologicznych i kolejne zabytkowe meble do renowacji.

A.D.: Czy ten zawód daje satysfakcję?

L.P-C.: Mogę powiedzieć, że tak. Chciałam mieć ciekawą pracę i mam. Najlepszy moment jest wówczas, kiedy zabytek po konserwacji trafia już w stanie kompletnym na wystawę i dochodzą do mnie sygnały, że się podoba. Wtedy mam poczucie, że zrobiłam coś wartościowego.
 

W Dniu Konserwatora Zabytków życzymy wszystkim wykonującym ten zawód wielu ciekawych zabytków do konserwacji!

 

#konserwacja #zabytki #historia #sztuka